Друковані vs. електронні книги — переможець очевидний

Електронні книги

Через свою загадковість, книги завжди мали своєрідний статус фетишу. Зараз, здається, цей статус тільки посилився, адже ми живемо в особливий період в історії книжкового дизайну — красиві книжки тепер усюди.

Однак так було не завжди. Ще десять років тому, книжкові обкладинки дуже відрізнялися від сучасних. Причина — електронні книги, які впевнено завойовували ринок. Видавці відповіли на загрозу оцифрування, створюючи друковані книжки такими ж сірими, як електронні. Це була ера м’яких обкладинок зроблених у Photoshop та невпевненості видавців у завтрашньому дні.

«Видавці оптимістично вважають, що історія не повториться…»

Після свого піку 2014 року, продажі електронних книжок почали падати, а друкованих – рости. У той же час, якість видавничої продукції також зросла, і в книгарнях почали з’являтися книги неймовірної краси. Крістофер де Хамель (Christopher de Hamel) автор книги «Зустрічі з визначними рукописами» («Meetings With Remarkable Manuscripts») порівнює сучасну ситуацію в книговидавництві з кінцем XV століття — тоді з’явився друкарський прес, що змінив світ книжок назавжди. «Автори рукописів раптом відчули загрозу від друкарського пресу, вони почали навмисне робити речі, які друкар би не зміг. Це були були особливі поля, художні ілюзії, більше використання кольорів. Це була боротьба світу технологій і ручної роботи, і кожен з цих світів прагнув робити те, чого інший не міг». Ми знаємо хто переміг тоді, але сучасні видавці оптимістично вважають, що історія не повториться.

«Повернення друкованих книг — це надовго…»

Джеймс Даунт (James Daunt), генеральний директор мережі британських книгарень «Waterstones», вважає, що повернення друкованих книг — це надовго. Зосередження на книзі як об’єкті бажання було головним завданням для успішності мережі. «Дуже важливою частиною продажу книг є те, як ми їх презентуємо, як ми підводимо до них читача та використовуємо можливість доторкнутися до фізичної книги. Для цього ми змінили меблі в крамницях, тепер у нас є маленькі столи з більш сфокусованими добірками книг. Усе націлено на заклик людей взяти книжку з полиці».

«З друкованою книгою кольори та текстури врізаються в пам’ять назавжди…»

Незалежні книжкові магазини також мають користь з гарних книг. Мері Джеймс (Mary James), яка має книжкову крамничку «Aldeburgh Books», каже, що бізнес процвітає. Вона вважає, що у людей було достатньо часу, щоб почитати обидва види літератури – друковану та електронну, та вирішити, що «сірість і млявість Kindle» не може змагатися з книгою, якої можна торкнутися. «Люди не пам’ятають, що вони прочитали на Kindle, тому що там усе виглядає однаковим. Вони кажуть: “Я читаю одну книжку, але не можу згадати назву та автора”. А з друкованою книгою кольори та текстури врізаються в пам’ять назавжди».

«Креативно реагувати на виклик, кинутий електронною книгою…»

Обкладинки дуже часто потребують стільки ж творчого натхнення, як і саме написання книги. Мітсі Ейнджел (Mitzi Angel), видавець у «Faber & Faber», каже: «Хороший дизайнер інтерпретує написане разом з редактором. Іноді блискуча, несподівана обкладинка може допомогти видавництву правильно продати книгу».

Незалежно від того, піде друкована книжка шляхом рукописів та буде представляти історичний інтерес тільки через свою красу або ж залишиться з нами ще надовго, ми повинні відзначити роботу дизайнерів і видавців, які креативно відреагували на виклик, кинутий електронною книгою.

Ми також повинні визнати, що найкрасивіші книги останніх років також були одними з найбільш яскравих і натхненних. Увага, яку приділяли оформленню середньовічних рукописів свідчить про важливість написаного в них, що є не менш правдивим і сьогодні.

Джерело: Alex Preston, How real books have trumped ebooks. The Guardian.

Опубліковано: 1 червня 2019 р.

Зреферувала Надія Присяжнюк

Читайте також: Електронна книга: криза довіри — міф чи реальність?

Поширте у соціальних мережах:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *